تله مدیسین و علم داده ها می تواند مراقبت از بیماران دیابتی را بهبود بخشد

25فوریه 2019 - مراقبت از بیماران مبتلا به بیماری های مزمن می تواند با نظارت منظم از راه دور یا پزشکی از راه دور(تله مدیسین) بهبود یابد. این یافته ها حاصل مطالعه ی جدیدی است که توسط Daniela Haluza، متخصص بهداشت در مرکز بهداشت MedUni در وین انجام شده است. در این تحقیق از پزشکان اتریشی که بیماران دیابتی را درمان می کنند، در مورد تله مدیسین یا پزشکی از راه دور نظرسنجی شد، زیرا این جمعیت از بیماران به طور خاص از نظارت مداوم بر میزان قند خون خود منتفع می شوند و این کار درمان آنها را موفق تر می کند. نتایج این تحقیقات نشان داد که برنامه های نرم افزاری تله مدیسین برای پزشکان نیز کاربردی و مفید بوده اند.

در حال حاضر در اتریش حدود 600 هزار نفر به دیابت که یک اختلال متابولیک مزمن است مبتلا هستند. تفاوت آشکاری میان دو شکل کاملا متفاوت این بیماری وجود دارد. دیابت نوع یک،یک بیماری خود ایمنی است که در آن سوء عملکرد سیستم ایمنی منجر به کمبود هورمون حیاتی انسولین می شود. این فرم نادر می تواند در اوایل دوران کودکی یا نوجوانی ظاهر شود و باید با مدیریت مادام العمر انسولین درمان شود. این نوع از دیابت در حدود 30000 نفر را در اتریش تحت تاثیر قرار داده است.

اکثریت قریب به اتفاق افراد مبتلا به دیابت از دیابت نوع 2 رنج می برند، که مشکل اساسی آنها مقاومت به انسولین است. پاسخ سلول های بدن به انسولین در طول زمان کاهش می یابد بحدی که پانکراس دیگر قادر به جبران این مقاومت نخواهد بود. این شکل از بیماری با تغییرات شیوه زندگی و با استفاده از داروهای خاص درمان می شود. در هر دو نوع دیابت، نظارت منظم بر سطح قند خون بسیار مهم است، به طوری که درمان را می توان با عادات غذایی روزانه و فعالیت بدنی فرد تنظیم کرد.

چندین سال است که این اندازه گیری ها از طریق یک برنامه ی تلفن هوشمند ثبت شده و جایگزین ثبت دشوار مقدار قند خون و مواد غذایی خورده شده در طی روز، در دفترچه های یادداشت شده است. این سیستم نظارت همچنین شامل یک عملکرد زنگ هشدار است که بلافاصله هر گونه مشکل را به پزشک بیمار، که به این سیستم متصل است، اطلاع می دهد. پزشک می تواند آخرین اندازه گیری ها را در صفحه ی کامپیوتر یا تلفن هوشمند خود ببیند و در صورت لزوم با کلیک بر روی تماس با بیمار، درمان او را تنظیم کند.

دکتر Haluza، می گوید: خدمات پزشکی تله مدیسین می تواند تا حد زیادی مراقبت از بیماران دیابتی را بهبود بخشد، در حالی که همزمان هزینه های مراقبت های بهداشتی را کاهش می دهد.

به منظور ارزیابی توان بالقوه ی افزایش استفاده از تله مدیسین در مراقبت از دیابت در آینده، هالوزا و همکارانش، این مطالعه را با بررسی نظرات و تجربیات پزشکان مراقبت از بیماران دیابتی راه اندازی کردند. در این نظرسنجی از پزشکان درباره مزایا و معایب این روش از دیدگاه آنها و همچنین آمادگی آنها برای ارائه این خدمات سوال شد.

نتایج نظرسنجی نشان دهنده ی یک تصویر کلی مثبت برای استفاده از تله مدیسین بود. کسانی که در این نظرسنجی شرکت کرده بودند از نوآوری استقبال کردند و اکثریت پاسخ دهندگان اعلام کردند که کیفیت مراقبتهای ارائه شده توسط آنها از طریق استفاده از تله مدیسین به طور قابل توجهی بهبود یافته است. به عنوان مثال، بیماران هیچ وقت نیاز به مراجعه ی حضوری ندارند و زمان انتظار به حداقل می رسد. به علاوه، نظارت بر درمان بسیار کارآمدتر می شود.

معایب گزارش شده توسط پاسخ دهندگان این بود که تله مدیسین، تعامل شخصی بین پزشکان و بیماران را کاهش می دهد. همچنین زمان بیشتری را از پزشکان میگیرد، که هنوز توسط ارائه دهندگان خدمات از نظر مالی جبران نشده است. بعضی افراد همچنین گفتند که وضعیت حقوقی از لحاظ حفاظت از داده ها مشکل ساز است.

دکتر هالوزا می گوید: اطلاعات ما نشان می دهد آمادگی متوسطی ​​در میان پزشکان اتریشی برای استفاده از تله مدیسین برای مراقبت از دیابت وجود دارد. تلاش های مشترک از جانب تمام متولیان مراقبت های بهداشتی ضروری است تا به طور محسوسی استفاده از تکنولوژی مدرن تله مدیسین برای مراقبت از دیابت رایج شود. این همکاری کمک می کند که پزشکان بتوانند بر موانع مالی، سازمانی و فنی غلبه کنند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-02-telemedicine-science-patient.html